Wednesday 31 July 2019

TUDUH DAHULU PERIKSA KESAHIHAN KEMUDIAN


DUA hari yang lepas, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan iaitu YB Zuraida Kamaruddin membuat pernyataan yang sama sekali tidak boleh diterima apabila menyatakan bahawa Kerajaan Sarawak tidak memberikan perkhidmatan yang professional di dalam pemberian elaun Tuai Rumah. Dikatakan beliau menerima informasi oleh beberapa orang Tuai Rumah yang mendakwa mereka tidak mendapat elaun kerana mereka dipilih oleh Pakatan Harapan bukannya Kerajaan Sarawak.  

Pautan adalah seperti berikut:


Dan tuduhan daripada YB Zuraida itu disanggah oleh YB Datuk Amar Douglas Unggah di dalam kenyataan medianya sejurus selepas ianya ditularkan oleh pihak media.  Menurut YB Datuk Amar Douglas segala hal mengenai elaun Tuai Rumah sememangnya selama ini telah dilakukan secara professional. Beliau secara terbuka menyelar tindak tanduk seorang menteri persekutuan yang langsung tidak beretika kerana membuat tuduhan rambang tanpa memeriksa kesahihan berita terlebih dahulu.  

Kenyataan media daripada YB Datuk Amar Douglas adalah seperti berikut:

===============================

PRESS STATEMENT FROM YB DATUK AMAR DOUGLAS UGGAH

Reference is made to the press statement by the Minister of Housing and Local Government Zuraida Kamaruddin today who had called on the Sarawak State Government to handle the allowance for "Tuai Rumah"  professionally.

She had accused the government of not paying them their monthly allowances as they were “not recognised just because they are appointed by Pakatan Harapan (PH) representatives.”

She had been allegedly told this by the so-called Persatuan Kebajikan Rumah Panjang Bintulu.

I wish to assure the minister that the appointment of "Tuai Rumah" in Sarawak has always been professionally done.

We have our own terms and conditions to follow. As long as they meet them, we have no problem in appointing them.

My advice to Zuraida is to meet and discuss with the state government.

Then she can get the clarifications to enlighten her on the procedures and not  just taken in by unfair allegations.

I have contacted the Resident Bintulu Division who has confirmed that all LEGALLY appointed Tuai Rumah in the division have been paid their allowances REGULARLY.

They are paid through the payroll system which started in the state since 2013. They will receive their allowances regularly each month until the expiry of their appointments.

Like I have said at the onset, Zuraida is most welcome to seek official clarifications before making her allegations to the media just to tarnish the image of the state government.

YB Datuk Amar Douglas Uggah Embas
Deputy Chief Minister and Minister of Modernisation of Agriculture, Native Land and Regional Develooment, Sarawak

==================

Mungkin sudah kesipuan kerana membuat tuduhan rambang lantas YB Zuraida cuba membuat pembetulan itupun masih lagi cuba menegakkan benang yang basah dan beliau sendiri dikatakan akan berjumpa dengan KM Sarawak untuk membincangkan hal tersebut.  

Pautan berita penuh seperti berikut:


Hakikatnya sebagai seorang menteri peringkat Persekutuan, YB Zuraida tidak boleh hanya membuat tuduhan sembrono semata-mata untuk kelihatan hebat dan mempolitikkan serba-serbi hanya untuk memalukan Kerajaan Sarawak seperti tidak pandai membuat kerja.  Budaya fitnah memfitnah dan menuding jari tanpa alasan yang jelas dan hanya bersumberkan fakta “hear and say” menjadi amalan. Masuk ke rumah orang dan langsung tidak hormat tuan rumah sebenarnya umpama si kaduk naik junjung.  Inilah yang dinamakan walau sudah menjadi pemerintah tetapi perangai tetap pembangkang selama-lamanya.  Siapa yang tidak professional sebenarnya?

#SarawakDiutamakan

No comments:

Post a Comment