Saturday 25 January 2020

PELANCONG CHINA DITANGKAP DI SENAI LARI DARI KUARANTIN




BILAMANA satu pasangan pelancong China bersama dua anak mereka dikuarantin di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru dek kerana anak mereka disyaki mempunyai gejala virus corona ini bukanlah boleh melegakan semua pihak.  Ini kerana besar kemungkinan mereka boleh melarikan diri pada bila-bila masa sahaja kerana siapa tidak kenal sikap mementingkan diri sendiri segelintir pelancong China yang kita selalu dengar.  Dan semalam menyaksikan apa yang kita tidak mahu dengar akhirnya berlaku jua.  

Bertindak daripada laporan polis yang dibuat oleh pihak di HSA membuatkan pihak PDRM mengadakan pencarian besar-besaran tanpa berlengah.  Akhirnya pasangan tersebut ditemui jua iaitu dikatakan cuba untuk menaiki penerbangan kembali ke Negara China menerusi Lapangan Terbang Antarabangsa Senai, Johor kira-kira jam 9.02 pm.  Pasangan tersebut telah dihantar ke HSA untuk tindakan lanjut dan dikuarantinkan.  

Pautan berita penuh:


Cuba fikirkan betapa ramai rakyat Malaysia khususnya di Johor yang terdedah dengan gejala ini dek kerana sikap bengkeng pasangan pelancong China itu.  Kita almaklum sudah tentu mereka tidak berjalan kaki untuk ke lapangan terbang.  Bagaimana dengan tahap keselamatan pemandu grab atau pemandu teksi bahkan rakyat yang tidak berdosa di dalam proses mereka melarikan diri.  Tidak dilupakan kakitangan di lapangan terbang mahupun pasukan polis yang terlibat di dalam episod “menangkap” mereka.

Ini adalah hanya salah satu bukti yang amat membimbangkan kita semua dan seharusnya Kerajaan Malaysia janganlah menunggu sehingga wabak virus ini menjangkiti rakyat dan sehingga ada yang kehilangan nyawa baharulah menggelabah mengambil tindakan.  Ramai yang mahu Kerajaan Malaysia menarik semula keistimewaan tanpa visa pelancong China dan HARAMKAN BUAT SEMENTARA mereka dari datang ke Malaysia.  Apalah makna Tahun Melawat Malaysia 2020 andaikata rakyat Malaysia sendiri di dalam keadaan tidak selesa dan terdedah kepada bahaya!!! 

No comments:

Post a Comment