Tuesday 21 January 2020

TENDER TERBUKA UNTUK PEMBINAAN JAMBATAN BATANG LUPAR


APABILA Pakatan Harapan memegang tampuk Putrajaya, inilah antara projek infrastruktur di Sarawak yang menjadi mangsa “dibatalkan”.  Biarpun hakikatnya kerajaan sebelumnya sudah menyediakan peruntukan seperti yang diperlukan. Kemudian permintaan Sarawak untuk Persekutuan dibawah PH menanggung 50-50 kosnya turut ditolak oleh mereka. Projek Jambatan Batang Lupar akhirnya diteruskan juga oleh Kerajaan Sarawak dibawah Gabungan Parti Sarawak biarpun akan menggunakan dana sendiri sebanyak RM1 Bilion.  Kesemuanya dilakukan bagi memastikan rakyat di kawasan tersebut menerima impak atas siapnya kelak.  

Menurut Timbalan Ketua Menteri, Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan buat masa ini proses rekabentuk sedang dilakukan oleh mereka yang pakar dan difahamkan tender untuk pembinaan jambatan tersebut akan dibuka menjelang suku pertama 2020 secara tender terbuka (open tender).  

Pautan berita penuh:


Ini merupakan satu perkhabaran gembira untuk seluruh rakyat Sarawak lebih-lebih lagi rakyat di kawasan Batang Lupar dan sekitarnya.  Sudah lama menanti akhirnya baru kali ini ia akan menjadi satu kenyataan.  Bersabarlah kita untuk menunggu siapnya jambatan yang dikhabarkan panjangnya sahaja 5.1 km.  

#IAMSARAWAKIAN
#SarawakkuSayang
#SarawakFirst

No comments:

Post a Comment