Thursday 5 September 2019

HARIMAU MALAYA PULANG NAIK BARRACUDA SELEPAS MENANG


KEMENANGAN pasukan bolasepak Negara Malaysia iaitu Harimau Malaya melawan Garuda, Indonesia semalam sememangnya satu detik yang kita semua tunggu-tunggukan.  Sekaligus kemenangan 3-2 semalam menjadi penanda aras untuk Malaysia kempen kelayakan Piala Dunia 2022/Piala Asia 2023 kelak.  

Dalam pada itu keterujaan penyokong kedua-dua negara atas nama semangat kesukanan terpalit dengan insiden penyokong Garuda menyerang penyokong Malaysia sehingga memaksa pengadil terpaksa menghentikan perlawanan pada minit ke 69.  Akibat daripada itu ramai warganet Malaysia mengecam tindakan penyokong Indonesia.  Lebih-lebih lagi difahamkan pemain Harimau Malaya turut terpaksa diangkut dengan menggunakan kenderaan Barracuda usai perlawanan.  


Kita amat mengharapkan agar pihak di Indonesia mampu mengawal sikap seperti itu. Tidak seharusnya ada rasa balas dendam dan sebagainya memandangkan sudah menjadi adat perlawanan mesti ada yang kalah ataupun menang.  

Hakikatnya Indonesia mahupun Malaysia adalah saudara jiran yang terdekat. Nggak perlu kita berantakan kerna sepak bola walhal jerebu kita hirup bersama dong!

No comments:

Post a Comment