Tuesday 3 September 2019

TANPA PERSETUJUAN DUN, PENUBUHAN PELABUHAN BINTULU ITU TIDAK SAH! -DATO IDRIS BUANG-


TATKALA pada rombakan kabinet Kerajaan Sarawak baru-baru ini menampilkan satu portfolio tambahan iaitu Kementerian Pembangunan Infrastruktur dan Pelabuhan menjadi satu tandatanya kerana selama ini isu pelabuhan jarang mendapat liputan di Sarawak. Bagi meredakan persoalan rakyat mengenai hal itu, Ketua Menteri Sarawak iaitu Datuk Patinggi Dr Abang Abdul Rahman Zohari di dalam satu ucapannya menyatakan bahawa portfolio itu diwujudkan kerana pelabuhan itu adalah hak autonomi Sarawak.  

Semalam pula menyaksikan Menteri yang bertanggungjawab mengenai pelabuhan di Sarawak iaitu Tan Sri Datuk Amar James Jemut Masing menyatakan bahawa Kerajaan Sarawak sedang membuat penyemakan mengenai penubuhan Pelabuhan Bintulu yang sebenarnya telah melanggar hak autonomi Sarawak.  Oleh itu kenyataan dari Menteri Pengangkutan Malaysia yang mengatakan bahawa penubuhan Bintulu Port adalah termaktub di dalam kuasa Parlimen dan Sarawak tidak punya kuasa keatasnya telah dibidas oleh beliau.  

Pautan adalah seperti berikut:


Mengulas isu ini, Ketua Informasi PBB Sarawak yakni Dato Idris Buang yang juga ADUN Muara Tuang turut sependapat dengan kenyataan Tan Sri Datuk Amar James Jemut Masing.  Menurut beliau yang juga seorang pengamal undang-undang berpengalaman di Sarawak, Akta Pelabuhan Bintulu 1981 yang dikuatkuasakan jika dilihat dari segi undang-undang berkemungkinan besar tidak mengikut saluran undang-undang yang betul kerana ketika ianya dikuatkuasakan langsung tiada mendapat persetujuan daripada Dewan Undangan Negeri Sarawak.  

Menurut beliau lagi, sekiranya ia betul maka penubuhan Pelabuhan Bintulu itu tidak sah sama sekali.  

Pautan berita penuh:

No comments:

Post a Comment