Sunday 1 September 2019

“LIVE” 31 OGOS LOKASI SABAH SARAWAK DICACA MERBAKAN!


TANGGAL 31 Ogos yang lalu ada satu stesen TV yang membuat satu program Live di tv di dalam bahasa Mandarin yang antara intipati rancangannya adalah untuk mengenali Malaysia secara lebih dekat.  Niat itu sudah betul dan sememangnya akan disokong CUMA persembahan pada hari itu begitu menjengkelkan tatkala seperti sudah buta akan kedudukan Sarawak dan Sabah itu di dalam geografi Malaysia itu sendiri. Dengan slide yang ditayangkan cukup jelas kesalahan nyata bagaimana Kuching diletakkan sebagai ibukota Sabah manakala Kota Kinabalu sebagai ibukota Sarawak.  

Tatkala hal ini berlaku ramai penonton dari Sabah dan Sarawak malah ianya ditularkan di media sosial amat marah dengan kesalahan tersebut. Jika diikutkan hal seperti ini BUKANLAH KALI PERTAMA berlaku malah sudah banyak kali dilakukan oleh banyak stesen televisyen tempatan.  Walaupun untuk hal Live ini pihak penyiar sudah memohon maaf namun secara realitinya ianya gambaran kepada betapa rakyat Malaysia itu sendiri TIDAK MENGETAHUI apakah itu Sabah Sarawak.  

Pautan berita penuh seperti berikut:


Seharusnya pihak Kerajaan Malaysia menerusi kementerian yang bertanggungjawab janganlah hanya melihat kesilapan seperti ini sipi-sipi sahaja.  Memang sudah terbukti pengetahuan am mengenai Sabah dan Sarawak bagi ramai rakyat di Malaya itu terlalu kurang sama sekali.  Jika hendak merapatkan jurang antara tiga entiti pembentuk Negara Malaysia BUKAN hanya dari infrastruktur tetapi juga minda itu sendiri.  

Sebagai rakyat Sarawak dan Sabah, kami di rakyat Malaysia yang terpisah oleh Laut China Selatan “lelah” dengan hal sebegini yang masih lagi tiada penghujungnya.  

No comments:

Post a Comment