Wednesday 17 February 2016

31 BRIGED SEMPADAN UNTUK SARAWAK


PENUBUHAN 31 Briged Sempadan seperti yang telah diwar-warkan oleh Menteri Pertahanan Malaysia, Datuk Seri Hishamuddin Hussein sewaktu lawatan kerjanya ke Sarawak tempohari adalah umpama mengimbau sejarah lama Sarawak Bumi Kenyalang suatu waktu dahulu.  Menurut beliau, penubuhan 31 Briged Sempadan ini perlu bagi mengimbangi beban tugas pasukan infantri yang sedia ada serta memastikan sempadan Sarawak tidak mudah dibolosi oleh mana-mana musuh Negara. 

Ini merupakan satu peluang kepada anak Sarawak itu sendiri apabila dengan adanya penubuhan 31 Briged Sempadan sudah tentu membuka peluang pekerjaan kepada mereka yang berminat.  Jumlah peluang pekerjaan itu sendiri dikatakan 5,000 kekosongan yang hanya dibuka untuk anak Sarawak kerana hanya anak tempatan Sarawak yang lebih memahami selok belok ibu pertiwinya sendiri. 

Usahlah dikuatirkan tentang keberanian kerana sejarah membuktikan bahawa suatu waktu dahulu di ketika era konfrantasi Malaysia-Indonesia yang berlangsung dari tahun 1962 sehingga 1966, British pada waktu itu juga bersandar kepada kekuatan dan keberanian anak Sarawak untuk menjaga serta mengawal selia sempadan Sarawak.  Sekitar tahun 1964, British bersama Kerajaan Malaysia telah membentuk “Borneo Border Scout” yang tujuannya adalah untuk membantu beberapa “Komanwel joint army” memerangi musuh Negara di perbatasan. 

Tidak sedikit anak Sarawak mahupun Sabah menyahut seruan Kerajaan pada masa itu.  Mereka menjadi tulang belakang kepada pasukan Komanwel untuk mempertingkatkan kekuatan serta memastikan musuh-musuh menyelusup masuk ke Sarawak mahupun Sabah melalui sempadan.  Ditambah lagi pasukan “Iban Trackers” yang telah diserapkan menjadi battalion renjer juga mempunyai kepakarana yang sama. 

Dan apa yang diwar-warkan oleh Menteri Pertahanan itu adalah satu berita baik untuk kita semua kerana kita sendiri sebagai anak Sarawak yang akan bersama-sama dengan pasukan tentera Malaysia bergandingbahu menjaga kedaulatan Negara kita sendiri.  Kita tunjukkan bahawa kita juga walau generasi baru anak Sarawak juga mempunyai darah “bujang berani” seperti nenek moyang kita dahulu. 

Ingatlah Presiden Sukarno pernah berkata sewaktu ucapannya ketika berlangsungnya era Konfrantasi Indonesia-Malaysia suatu waktu dahulu.

“..Tentera Iban ini datangnya tidak diundang, saat pergi semua bala tenteraku hilang nyawa. Ramai yang bercerai dari badan dan kepala. Mereka sungguh pantas hinggakan tidak terlihat oleh mata manusia”. –Presiden Sukarno-

Hanya orang Sarawak yang mengenal apa itu Sarawak.


No comments:

Post a Comment