Thursday 18 February 2016

HARAPAN HEBAT LUAR BIASA.

HARAPAN tiga gadis ini hebatnya luar biasa...memecah tradisi penguasaan pantun melayu yang kebiasaannya didominasikan orang Melayu sekaligus di bahu mereka menggalas usaha mengangkat martabat pantun Melayu oleh pemantun bukan Melayu.
Dinobatkan pemenang Pesta Pantun Intergrasi Budaya, Kolej Ibu Zain, UKM, mengalir airmata kegembiraan Marlia Kilat, Angeline Cynthia Antai dan Emily Stephen Tanang, gadis etnik Iban dan Bidayuh dari Sekolah Menengah Kerajaan Song, Kapit, tersembunyi segala kesukaran perjalanan yang mereka lalui selama beberapa hari dari Kapit untuk sampai ke Semenanjung Malaysia.
Menempuhi perjalanan sukar dengan kenderaan pacuan empat roda, menaiki bot panjang dan bertukar kereta seterusnya berada di dalam kapalterbang, tidak terlintas di fikiran mereka, bakal menempa kejayaan berganda.
Emily dinobatkan Pemenang Anugerah Pemantun Terbaik Akhir dan Marlia merangkul Anugerah Pemantun Terbaik Keseluruhan.
Luar biasa hebatnya, SMK Song yang dikategorikan sekolah pedalaman Sarawak mengekalkan kejuaraan mereka tahun lalu dan menewaskan 15 buah sekolah lain dari Semenanjung Malaysia yang jauh lebih baik dari segi persiapan dan perjalanan mereka ke UKM.
Tiada siapa boleh memperlekehkan semangat juang gadis manis dari pedalaman ini. Kesukaran yang diharungi memacu keinginan mereka untuk menuju puncak kejayaan sukar ditanding.
Siapa pun tidak dapat menafikan mereka generasi bukan Melayu yang berjaya memecah tembok tradisi pantun Melayu.
Sukar mempercayai perjalanan mereka menuju puncak kejayaan menjulang nama Sarawak tapi itulah realiti ceritanya.
Tahniah Marlia, Angeline, Emily dan SMK Song, Kapit. 

No comments:

Post a Comment