APABILA Ketua Menteri Sarawak,
Datuk Adenan hendak meminta autonomi pendidikan seperti yang termaktub sewaktu
Perjanjian Malaysia 1963 dan juga IGC Report ramai rakyat Sarawak yang
menyokong usaha beliau. Ini kerana kita
sebagai rakyat Malaysia sudah mengetahui betapa dasar pendidikan ini amat
mustahak untuk membentuk satu generasi yang berilmu dan berkualiti.
Pada tanggal 13hb November
2015, Datuk Adenan sekali lagi menekan kepada Putrajaya bahawa beliau serius
untuk memastikan bahawa Sarawak juga turut diberi ruang untuk membuat keputusan
mengenai Dasar Pendidikan Negara. Di
dalam pada itu, beliau juga turut menekankan bagaimana subjek Sejarah yang
dipelajari sekarang harus juga dirombak kerana dikatakan berat sebelah seperti
Sarawak itu tidak mempunyai sejarah dengan “memenangkan” sejarah di pihak
Semenanjung Malaysia.
Kemudian, isu pendidikan
sekolah Cina di Sarawak melalui pengiktirafan kepada UEC (Unified Examination
Certificate) iaitu satu peperiksaan untuk pelajar-pelajar yang menuntut di
sekolah aliran Cina pula diperjuangkan beliau.
Jika dahulunya UEC langsung tidak dapat memberikan apa-apa keistimewaan
kepada pelajar di sekolah persendirian Cina namun atas inisiatif beliau UEC
berkelayakan untuk memohon biasiswa Yayasan Sarawak jika hendak melanjutkan
pelajaran. Bukan itu sahaja, mereka juga
berkelayakan untuk memasuki sektor awam Kerajaan Negeri Sarawak.
Di sebalik sokongan dari rakyat
Sarawak ternyata ada juga suara-suara sumbang yang mempertikaikan kesungguhan
Datuk Adenan dengan polisi pendidikan ini.
Lebih-lebih lagi daripada pihak pembangkang terutamanya DAP yang mula
memainkan isu ini sebagai meraih simpati ke atas mereka. Memang sudah nyata
sama sekali DAP lebih gemar untuk berpolitik daripada membela untung nasib
masyarakat Cina itu sendiri yang menjadi penyokong kuat mereka.
Mungkin sudah terdesak kerana
parti pembangkang seperti hilang punca dikala usaha Datuk Adenan sudah mampu
meraih kepercayaan penyokong mereka selama ini sehingga membuatkan mereka
melakukan apa sahaja untuk menggagalkannya. Dahulu, pihak pembangkang Sarawak
sering mengwar-warkan bahawa mereka mahu menjadi “check and balance” di dalam
kerajaan tetapi sekarang mengapa hendak memutarbelit kenyataan?
Tidak bolehkah pihak
pembangkang menyokong tindakan ini kerana sewajarnya kita jauhkan isu
pendidikan daripada alam politik. Yang
penting sekarang adalah memastikan bahawa generasi muda kita akan tidak
terpalit dengan kancah-kancah polisi yang terumbang-ambing. Kita buang
jauh-jauh segala hal “survival politik” sebaliknya kita jadikan misi dan visi
kita menjadi rakyat Sarawak yang berilmu itu sebagai satu yang utama.
Salahkah Ketua Menteri Sarawak
memperjuangkan autonomi Pendidikan untuk kita?
Tepuk Dada Tanya Iman.
No comments:
Post a Comment