Tuesday 9 February 2016

SAMALAJU MILIK SIAPA?


SAMALAJU merupakan salah satu daripada 11 kerusi baru berdasarkan persempadanan semula untuk kerusi Dewan Undangan Negeri Sarawak pada tahun ini.  Dengan jumlah pengundi berdaftar seramai 12,927 orang ianya juga antara kerusi yang menjadi idaman untuk setiap parti politik di Sarawak. 

N70 Samalaju merupakan satu kerusi yang panas kerana sesiapa sahaja yang mengungguli kawasan ini nanti mempunyai tugas yang berat dan penting memandangkan disinilah berhimpunnya wilayah SCORE.  Satu wilayah industri yang dijangka akan melonjakkan lagi ekonomi bagi Sarawak Bumi Kenyalang. 

Di dalam bicara PRN Ke-11 ini rupa-rupanya ada 2 parti komponen Barisan Nasional Sarawak yang menggulung impian ingin menjadikan N70 Samalaju sebagai kerusi yang diperuntukkan untuk mereka.  Menurut cakap-cakap politik di Sarawak, Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan juga Parti Demokratik Progresif (SPDP) telah mula memainkan peranan masing-masing untuk memastikan Samalaju diperuntukkan untuk mereka. 

Ini sudah tentu memerlukan Datuk Adenan memberikan pertimbangan yang seadil-adilnya kerana jika “diserahkan” Samalaju untuk PRS nanti apakah SPDP akan berpeluk tubuh memandangkan Bintulu itu sendiri diwakili oleh Datuk Tiong King Sing. Dan sekiranya Samalaju diberikan kepada SPDP dimanakah pula kawasan untuk PRS bertanding kerana mereka juga mempunyai kuota tersendiri sebagai parti gabungan Barisan Nasional. 

Jadi, Samalaju milik siapa? Kita tunggu jawapannya kelak.

Ditelan mati emak, diluah mati bapa. 

No comments:

Post a Comment