Sunday 21 February 2016

DEWAN UNDANGAN NEGERI SARAWAK


SUDAH tentu ramai yang tidak menyedari satu kenyataan mengenai Dewan Undangan Negeri Sarawak merupakan dewan perundangan yang tertua sekali di Malaysia.  Jadi DUN yang kita hormati ini bukan sahaja gah dengan bangunannya sekarang malah juga sejarah penubuhannya.  

Ditubuhkan pada tanggal 8hb September 1867 oleh Rajah James Brooke di sebuah perkampungan nelayan kecil yang dikenali dengan nama Bintulu, sekarang.  Pada masa itu digelar General Council dengan keanggotaan ahlinya seramai 21 orang.  Pemilihan keahlian itu pula terdiri daripada pemimpin-pemimpin kaum di Sarawak. 

Menurut rekod sejarah juga menyaksikan General Council sewaktu era Brooke memerintah mengadakan mesyuarat pertama di Bintulu.  Kemudian sekitar tahun 1868, mesyuarat General Council telah diadakan di Fort Sibu. 

Kemudiannya namanya ditukar kepada Council Negeri dan menyaksikan ahli mesyuaratnya turut semakin besar.  Jika pada mulanya dianggotai oleh pemimpin dari kaum bumiputera Sarawak akhirnya turut dipilih pemimpin dari kalangan kaum Cina menganggotainya. 

DUN Sarawak telah melewati 3 zaman pemerintahan yang berbeza bermula dariapada Brooke kemudian Pendudukan Jepun.  Selepas itu menyaksikan Sarawak dijajah oleh Koloni British dan akhirnya pada 22hb Julai 1963 ianya terus gagah diwakili oleh anak watan Sarawak sendiri.

Kemudian pada tanggal 16hb September 1963 iaitu pembentukan Malaysia, DUN Sarawak tetap berfungsi sebagai asas kepada pentadbiran bagi Sarawak pada ketika itu. Malah ahli-ahli DUN Sarawak juga dipilih melalui sistem pilihanraya iaitu amalan demokrasi yang diamalkan oleh setiap negara merdeka sehingga sekarang.

No comments:

Post a Comment