Thursday 18 February 2016

BAHARU TAPI RUPANYA KLISE


MUNGKINKAH keyakinan DAP di Sarawak kini goyah? Terbaharu tindakan Nga Kor Ming menyemaikan sentimen perkauman di kalangan rakyat (perkara klise yang diulang tayang) jelas menggambarkan parti DAP sudah ketandusan idea kreatif.
Tindakan Ahli Parlimen Taiping itu secara tidak langsung mempamerkan ketakutan DAP dengan kesan kepimpinan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Adenan Satem terhadap masyarakat Cina di negeri ini.
Sejak menerajui Sarawak, Datuk Adenan berusaha merapatkan jurang masyarakat di Sarawak dan tidak terkecuali kaum Cina.
Terbukti beliau mengotakan kata~katanya apabila Datuk Adenan mengumumkan bantuan kewangan kerajaan negeri dengan sejumlah nilai yang besar terhadap ADUN DAP di Sibu yang sedang sakit tenat ketika itu.
Rasanya pemimpin tertinggi DAP sendiri tidak mampu melakukan tindakan seperti Datuk Adenan yang dianggap luar biasa ketika itu. Banyak lagi yang dilakukan Datuk Adenan untuk masyarakat Cina di Sarawak.
Bukan bermotifkan pancing undi menjelang pilihan raya negeri (PRN) Ke~11 tetapi inilah realiti kepimpinan Datuk Adenan yang di luar sedar telah sedikit sebanyak menggusarkan pucuk pimpinan DAP.
Mungkinkah sebenarnya DAP malu mengakui kewibawaan Datuk Adenan menerajui Sarawak, gentar dengan kelantangan suara beliau menolak kemasukan parti pembangkang ke Sarawak dan berusaha menafikan kerja keras Datuk Adenan menjalinkan kerjasama erat Sarawak dengan kerajaan Pusat.
Terdesak DAP sehingga sanggup memutarbelit fakta, menabur fitnah dan mengulang tayang cerita tapi konsepnya sudah klise. 

No comments:

Post a Comment