Sunday 14 February 2016

ALI MAHMUD KE STAKAN?


STAKAN merupakan satu lagi DUN baru mengikut persempadanan semula kawasan pilihanraya yang diletakkan sebagai N17 Stakan dibawah Parlimen Kota Samarahan.
  Satu kawasan yang kecil tetapi jumlah pengundinya cukup besar iaitu sebanyak 12,761 pengundi berdaftar.  Di Stakan ini sahaja dihuni oleh pelbagai etnik dengan majoritinya adalah Melayu Sarawak dan Iban. 

Kerana ianya DUN baru maka seperti kebiasaannya ramai yang merasakan Stakan ini harus diwakili oleh muka-muka baru di dalam PBB.  Tidak itu sahaja telah ada khabar angin orang Stakan pula mahukan anak tempatan mewakili mereka kerana tiba masanya anak tempatan yang diberikan mandat untuk memimpin kawasan mereka.

Jadi bagaimana pula dengan Dato Seri Haji Mohammad Ali Mahmud yang sejak Januari 2016 lagi mengatakan bahawa beliau bersedia untuk ke Stakan kerana beliau kenal kawasan tersebut.  Seorang YB yang tidak kurang “bisanya” di Muara Tuang kerana sudah lebih 2 penggal menerajuinya sudah tentu juga calon yang berpengalaman untuk memimpin kawasan baru.  Sentuhan dan idea beliau sebagai seorang ahli perniagaan berjaya bolehlah digunakan untuk kemajuan dan pembangunan Stakan sepertimana beliau memimpin Muara Tuang. 

Pemilihan “Winnable Candidate” untuk Stakan juga menuntut satu formula yang terbaik daripada Datuk Adenan sebagai Pengerusi Barisan Nasional Sarawak dan juga Presiden PBB.  Diletakkan Ali Mahmud di Stakan bagaimana permintaan akar umbi? Dan pengganti di DUN Muara Tuang harus bukan calang-calang orangnya kerana kepimpinan Ali Mahmud telah meletakkan penanda aras yang tinggi di sini. 


No comments:

Post a Comment