Wednesday 10 February 2016

HARAPAN RAKYAT SEREMBU

DENGAN jumlah pengundinya seramai 8,965 yang mana 80% pengundinya adalah dari etnik Bidayuh, maka DUN N18 Serembu sudah tentu menjadi perhatian ketika PRN Ke-11 berlangsung kelak. DUN Serembu ini merupakan antara kerusi yang baru mengikut persempadanan semula kawasan pilihanraya yang dibuat pada tahun 2015.
Di sebalik keterujaan kita dengan siapakah yang memiliki DUN baru ini, telah terdengar permintaan rakyat Serembu terutamanya di Broih dan Krokong agar kerusi baru ini harus diwakili oleh PBB iaitu salah satu parti komponen Barisan Nasional Sarawak. Dikatakan rakyat bidayuh di Serembu lebih memihak kepada PBB kerana selama ini, parti komponen inilah yang lebih dekat dengan mereka.
Apa yang cuba disampaikan oleh rakyat Serembu ini janganlah dipandang enteng kerana harapan mereka untuk pemimpin dari kalangan “orang Serembu” sendiri yang dipilih dan parti politik yang dominan seperti PBB untuk mewakili mereka adalah sesuatu yang baik demi kelangsungan kebajikan dan pembangunan di Serembu itu sendiri.
Terpulang kepada pucuk pemimpin Barisan Nasional Datuk Adenan untuk mencorak formula disini kerana amat jarang kita mendengar permintaan daripada etnik Bidayuh yang merupakan antara etnik kedua terbesar di Sarawak Bumi Kenyalang.



No comments:

Post a Comment