Friday 21 February 2020

68 KAKITANGAN LBU AKAN DISERAPKAN KE KEMENTERIAN INFRASTRUKTUR DAN PEMBANGUNAN PELABUHAN SARAWAK


SELEPAS pembatalan PDP Lebuhraya Pan Borneo oleh Kerajaan Persekutuan menyaksikan hampir 500 kakitangannya yang rata-ratanya anak Sarawak kehilangan kerja.  Sesuatu yang sememangnya amat menyedihkan kerana mereka merupakan anak-anak Sarawak yang mempunyai kemahiran yang tinggi dan cukup berpengalaman di dalam urusan pembinaan.  Ada antara mereka sanggup melepaskan gaji yang tinggi di luar Sarawak semata-mata untuk kembali berbakti menabur khidmat mereka untuk ibu pertiwi.  

Namun begitu mungkin ada sirna untuk bekas kakitangan LBU kerana menurut Tan Sri Datuk James Jemut Masing, kementeriannya iaitu Kementerian Infrastruktur dan Pembangunan Pelabuhan Sarawak akan menyerapkan 68 daripada bekas kakitangan LBU untuk berkhidmat dengan mereka.  Dengan JKR Sarawak akan menguruskan Projek Lebuhraya Pan Borneo sendiri maka segala kepakaran 68 orang bekas kakitangan LBU amatkan dituntut.  

Untuk tujuan itu, satu kertas kerja telah dibuat oleh Kementeriannya yang akan dihantar ke mesyuarat Kabinet Sarawak bulan depan.  

Pautan berita penuh:


Biarpun bukan semua yang mampu diserapkan tetapi sekurang-kurangnya masih ada peluang untuk ramai anak Sarawak bekas kakitangan LBU yang berjaya meneruskan pekerjaan mereka.  Dengan keadaan sekarang yang mana banyak faktor ketidaktentuan menyaksikan bukanlah mudah untuk mencari satu pekerjaan.  

No comments:

Post a Comment