Monday 24 February 2020

GPS TIDAK PERLU MENYERTAI PARTI DARI MALAYA -DATO IDRIS BUANG-


SATU-SATUNYA parti politik yang belum lagi mengumumkan apa-apa mengenai kemelut politik yang berlaku di Malaysia sehingga ke hari ini adalah Gabungan Parti Sarawak.  Biar banyak spekulasi konon-konon GPS memihak untuk Tun M terus kekal menjadi Perdana Menteri memimpin negara Malaysia dan tidak kurang yang sumber yang mengatakan bahawa GPS berada di pihak kem PH namun sehingga ke hari ini ianya masih lagi umpama teraba-teraba di dalam terang.  Ramai teruja untuk mendengar keputusan GPS kerana sidang media yang dijadualkan berlaku esok hari, 25/2/2020 turut telah ditunda ke satu tarikh yang tidak dinyatakan.  Dikhabarkan hanya Ketua Menteri Sarawak yang mempunyai kata putus akan perkara itu.  

Mengulas isu itu dipihak manakah GPS berada, untuk Ketua Penerangan PBB iaitu Dato Idris Buang yang juga ADUN Muara Tuang menyatakan bagi beliau, GPS seharusnya kekal neutral yakni tidak seharusnya menyertai mana-mana gabungan parti politik Malaya sepertimana sewaktu bersama Barisan Nasional dahulu.  Sebaliknya biarlah GPS berdiri bebas dengan mempunyai kuasa sendiri di dalam mencorakkan halatuju politik di Sarawak dan terus memperjuangkan hak-hak rakyat seperti yang dilaungkan selama ke hari ini.  

Pautan berita penuh:


Untuk rekod, Gabungan Parti Sarawak mempunyai empat komponen parti tempatan yang menyertainya dan PBB merupakan yang paling dominan. Untuk suara rakyat di Parlimen Malaysia, GPS sahaja diwakili oleh 18 orang ahli parlimen.  

No comments:

Post a Comment