Monday 4 January 2016

CERITA SEKOLAH LUAR BANDAR



KEDUDUKAN Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Penipah, Mukah dikategorikan sekolah luar bandar Sarawak.
Di sebalik keterujaan memulakan sesi persekolahan 2016, para pelajar dan pentadbiran SK Sungai Penipah dikejutkan dengan kejadian runtuhan binaan struktur papan kayu yang merupakan laluan luar menghubungkan bangunan asrama sekolah berkenaan.
Kejadian berlaku ketika sekumpulan pelajar sedang berjalan di laluan papan kayu tersebut untuk memulakan sesi persekolahan. Bagaimanapun tiada kecederaan serius dilapurkan berlaku.
Mungkin sesetengah pihak menyifatkan insiden yang berlaku sebagai kes terpencil.
Tetapi bagi para pelajar dan ibu bapa serta pentadbiran SK Sungai Penipah, kejadian ini mengundang kebimbangan terhadap tahap keselamatan para pelajar yang menimba ilmu di sekolah ini.
Pendedahan kejadian ini bukan bermaksud menuding jari kepada mana~mana pihak. Sebaliknya bertujuan memikirkan bersama usaha dan langkah mengatasi agar insiden seumpama ini tidak berulang lagi di masa hadapan.
Dalam perkembangan berkaitan merekodkan daripada sejumlah 1,452 sekolah seluruh Sarawak yang telah diaudit, terdapat 388 sekolah diklasfikasikan sebagai sekolah rosak teruk, 327 rosak sedikit dan 464 rosak sederhana.
Sejumlah 124 buah sekolah di Sarawak mengalami infrastruktur yang 'rosak teruk' dan memerlukan pembaikan serta merta.
Menteri Pendidikan Malaysia, Datuk Seri Mahdzir Khalid semasa lawatan kerja ke Sarawak baru~baru ini mengarahkan penambahbaikan dan penyelenggaraan bangunan sekolah yang mengalami kerosakan teruk dilaksanakan serta merta tanpa menunggu sesi persekolahan bermula.
Mungkinkah SK Sungai Penipah, Mukah, antara salah sebuah sekolah yang tersenarai untuk kerja ~kerja penyelenggaraan cuma menanti masa sahaja bagi kerja~kerja dimulakan.

Kredit foto: Robert M. Bert Bert

No comments:

Post a Comment