Saturday 2 January 2016

NASIB BUKU TEKS



FIZIKAL buku teks rosak, kotor dengan pebagai tulisan, dicemari dakwat pen dan helaian mukasurat terpisah jahitannya. Kelihatan buruk dan daif serta tidak selayaknya diagih kepada para pelajar.
Bukan menuding jari dan mencari silap mana~mana pihak. Namun ini realiti yang dialami sebahagian para pelajar sekolah yang menerima agihan buku teks di bawah Skim Pinjaman Buku Teks Sekolah.
Sukar membayangkan perasaan para pelajar dan kedua ibu bapa mereka apabila melihat fizikal buku teks yang diagihkan pihak sekolah.
Persoalannya, mengapa dan sampai bila buku teks yang daif ini terus diagihkan untuk tatapan para pelajar.
Melihat keadaan buku teks itu sudah cukup melunturkan semangat dan minat belajar di kalangan mereka.
Mungkinkah Kementerian Pendidikan Malaysia mengalami kekangan peruntukan bagi membeli buku~buku teks gantian untuk diagihkan ke seluruh sekolah~sekolah yang telah dikenalpasti seluruh Sarawak?
Munasabahkah menuding jari menyalahkan para pelajar kerana gagal menjaga dengan baik buku teks yang dipinjamkan kepada mereka? Atau mungkin juga generasi pelajar hari ini kurang kesedaran sivik menjaga seelok mungkin harta kerajaan yang dipinjamkan kepada mereka.
Teringat zaman sekolah dahulu, kesukaran mendapatkan pinjaman buku teks mendorong para pelajar menjaga seeloknya buku~buku teks yang diagihkan pihak sekolah.
Lebih membimbangkan para pelajar, buku teks yang dipinjam hilang dan mereka didenda supaya menggantikannya dengan buku teks baharu.
Terfikir lagi ibubapa bakal mengeluarkan duit untuk mengganti buku yang rosak atau hilang sedangkan telah diketahui berapa sahaja pendapatan mereka pada masa itu selain terpaksa menyara perbelanjaan harian keluarga.

No comments:

Post a Comment