Sunday 3 January 2016

MUZIUM WANITA SARAWAK

MUZIUM Wanita Sarawak.. sudah tentu ramai yang tidak mengetahui kewujudannya kerana agak kurang pendedahan mengenainya. Dirasmikan pada 6 Ogos 2007 oleh Ketua Menteri Sarawak pada masa itu iaitu Pehin Sri Datuk Patinggi Abdul Taib bin Mahmud.
Lokasi muzium ini adalah terletak di Blok E, Kompleks Pelancongan Sarawak (Bangunan Mahkamah Lama), Kuching, Sarawak. Dan muzium ini diuruskan sepenuhnya oleh SABATI.
Tujuan penubuhan muzium ini adalah satu iaitu untuk mengiktiraf sumbangan wanita anak Sarawak tanpa mengira bangsa dan agama di dalam pelbagai bidang demi pembangunan Sarawak.
Di samping itu dengan adanya muzium ini juga diharap agar setiap informasi-informasi mengenai kejayaan setiap wanita yang terpilih itu akan mampu menjadi aspirasi kepada generasi muda Sarawak untuk tampil berusaha dan berjaya seperti mereka.
Memang agak istimewa muzium ini kerana ianya merupakan muzium wanita pertama di Malaysia yang menghimpunkan segalanya berkenaan wanita Sarawak baik dari segi kejayaan, tradisi mahupun budaya.

No comments:

Post a Comment