Monday 25 November 2019

GUNA ISU PERKAUMAN UNTUK FITNAH KM SARAWAK


POLITIK murahan yang dibawa oleh sesetengah pihak dengan menggunakan isu perkauman sewajarnya kita tolak.  Dan tular di media sosial beberapa hari ini mengenai satu tangkap layar yang konon-kononnya diterbitkan oleh satu akhbar nasional iaitu Malay Mail dengan tajuk utama “ Don’t Allow Dayak To Rule The State, Sarawak CM remind voters (KM Sarawak mengingatkan pengundi untuk tidak membenarkan kaum Dayak memerintah Sarawak).  

Hakikatnya apa yang diputarbelitkan oleh sesetengah pihak itu adalah BERITA PALSU dan cubaan untuk menganggugugat keharmonian Sarawak.  Ini kerana apa yang diperkatakan oleh Ketua Menteri Sarawak itu adalah “Don’t allow outsiders to rule the state, Sarawak CM remind voters (Ketua Menteri Sarawak mengingatkan pengundi untuk tidak membenarkan orang luar memerintah Sarawak).  

Pautan adalah seperti berikut:  


Penyebaran berita palsu ini juga turut mendapat perhatian pihak penerbitan akhbar BERNAMA yang mana telah mengesahkan bahawa tangkap layar itu adalah PALSU.  

Pautan berita penuh adalah seperti ini:


Sehubungan dengan itu juga, atas rasa tanggungjawab ada beberapa pihak sudahpun membuat laporan polis untuk pihak yang bertanggungjawab dibawa ke muka pengadilan.  Mungkin ramai tidak masih lagi tidak mengetahui atau sengaja buat-buat tidak tahu bahawa Malaysia mempunyai satu akta yang dinamakan AKTA BERITA PALSU.  Harap maklum. 

No comments:

Post a Comment